fredag 31. oktober 2014

Ein hedersrett...

... med lauk og lefse...
... mandelpotet og rømme....

RAKFISK






Årets Rakfiskfestival er i gang.
Første helga i november ligg rakfiskdunsten over heile dalføret.
25-30.000 besøkende i Fagernes er mer folksomt enn 17.mai på Karl Johan.




Bildet er lånt fra www.rakfisk.no


Norsk Rakfiskfestival 
er en av landets største matfestivaler
I tillegg er det mye salg av annen stuttreist mat og fantastiske konserter.

Jeg må spesielt dra fram 
Fjellgris fra Valdres


For noen helger siden meldte jeg meg frivillig til å vera med å bufare 250 griser fra fjellet og til bygds.
Valdres Fjellgris har 300 frittgående griser 1000 moh hele sommeren.

Men på høsten må de heim til bygds.
Dette var en norgeshistorisk dag.
8 timer og 250 griser 




som helst bare ville stikke til skogs.


Men alt gikk bra. Alle grisene kom heim.
Og nå kan du kjøpe ekte Fjellgris fra Valdres på Rakfiskfestivalen,
eller kontakte dem direkte via fb-sida "Fjellgris fra Valdres", og grisebonden himself kommer og leverer på døra

Foto: Avisa Valdres.


Men tilbake til rakfisken...

Rakfisk er ei stor næring i Valdres, og

Rakfisk er rosa magi påstås det, og for meg er det en sannhet
Du kan lese om denne rosa magien HER

Rakfiskproduksjon er en omstendelig prosess.
Hygiene og reinslighet i alle ledd.
Rakfisken modnes i saltlake i kortere og lengre perioder.
Så derfor kan du få den både mild - lagret og vellagret.


Her helles saltlake over fisken hos Trøsvik Gård.
Rakfisken får du i spann...
Foto: Anne Øygard.





....eller vakumpakka
Foto: Anne Øygard.




Jeg har tidligere skrevet om rakfisk.
Om korsn du kan tilberede den, og korsn bruke den som rakfisktapas.


Det innlegget finner du HER


En av barnehagene i Valdres har hatt rakfisksmaking,
og dommene er bare helt herlig:

* Gutt tre år: « det smakte ikkji gødt?.»
* Gutt fire år: « det va væl gøtt, men det smakte lite rart»
* Jente fem år: « rakfisken kjæm frå fisk»
* Gutt fem år: « Kanskje rakfisken hadde det            vondt, det var derfor det va lompe rundt?"                      
Så har du ikke vært på rakfiskfestival, så er det nye muligheter neste år - første helga i november.


9 kommentarer:

  1. Ja Rakafisk er godt. Om to uker skal jeg på Storefjell på konferanse som er en årlig tradisjon.
    Da må jeg bare innom på Noraker å kjøpe med rakafisk hjem. Så blir det rakafisklag i år også.
    Det er også tradisjon, som mange setter pris på trur jeg. Happy festival til deg som er midt i smørøyet.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  2. stilig!
    men er litt pysete, så usikker på om eg hadde smakt på den..

    men fjellgris derimot :-)

    God novemberhelg!

    SvarSlett
  3. Jeg har aldri vært på det men sønnen min har i mange år på rad. De har hatt en slik guttetur og da vil de nok aller minst møte meg der :) Men nå er det jo slutt på det så kanskje det skal oppleves neste år- selv om jeg ikke liker rakfisk- så gjør Finn det :)

    God helg klemmer fra Monica

    SvarSlett
  4. Det har jeg aldri smakt, men er sikkert godt :))))
    Gris har jeg mer eller mindre sluttet å spise ;)

    Takk for kos kommentarer hos meg ♥

    Klems

    SvarSlett
  5. Hehe, Ja det er ikke like greit å smake rakfisk for første gang.
    Husker godt første gang jeg smakte det og ikke minst, luktet det.
    Fryktelig vondt begge deler. Men det var da. Rakfisken i dag smaker
    og lukter ikke vondt. Gleder meg til 15. nov for da skal vi starte åreste
    "julebordsesong" med rakfisklag.
    Har ikke vært på rakfiskfestivalen noen gang, ikke tror jeg at jeg skal dit
    heller. Liker ikke å føle meg som sild i tønne.
    Kan tenke meg det var litt av en opplevelse å frakte grisene den lange turen.
    Sikkert mange morsomme situasjoner.
    Ha ei herlig novemberuke :)

    SvarSlett
  6. Takk for koselige ord inne hos meg :) Men jeg er ikke så flink- de kakene er fra Fru Sjøaker bloggen, jeg bare overfører de til den nye- altså kopierer bildene og skrive rom kanskje litt. Har ikke bakt noe nå :)

    Ønsker deg en herlig uke Inger

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  7. Du er så velkommen til å bli med på "flyttelasset" Inger :)

    Ha en nydelig dag

    Klemmer Monica

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å kommentere innlegget :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...