søndag 14. juni 2015

Ramsløk - den ville hvitløken



Ælle skulle ha ett syskjenbån på Gjøvik..., 
men enda bedre å ha en venn som plukker RAMSLØK 
til deg.

Her om dagen fikk jeg masse nyplukka ramsløk.

Trudde jeg hadde smakt ramsløk, men når restauranter bruker ramsløk,  da kjenner du ikke smaken av ekte ramsløk. 
For den smaker - MYE!










Etter vasking, tørking og en tur i hurtigmiskeren 
tilsatt litt  rapsolje, fikk jeg mye god pesto som skal nytes utover høsten og vinteren.



Noe har jeg brukt i urtesalt, men litt usikker på om jeg kommer til å "sløse bort" ramsløk i urtesaltet flere ganger. 


Jeg er ikke så innmari glad i hvitløk, men ramsløken som ligner hvitløk på smak, er likevel rundere og har en helt annen skarphet enn hvitløk, og passer min gane mye bedre.
Helt nydelig i salater og supper.

Så derfor tok jeg en del og pare putta på glass og satte i fryseren. 
Anbefalt å bruke en gaffel for å "grave" opp det jeg trenger til supper etc. seinere.
Veldig praktisk å kunne fryse i store glass.

Ramsløk må fryses i glass. Legger du den i plast, setter den smak på alt det andre du har i fryseren.




Hørte av noen at restauranter i Oslo betaler 10 kr. pr. blomst.
Så jeg føler meg beæret som har kunnet hatt en hel bukett stående i flere dager.
Men disse blomstene, som andre avskårne blomster, varer ikke evig.

Så hva gjør man da?




Jo, tørker dem
  Jeg tørker alltid urtene mine på en slik bastmatte.




Legger det inn i aviser.  
(Hele matta må dekkes med aviser.)
Så legger jeg dem oppå ett skap.
De skal ha det mest mulig mørkt og god temp.



NB! Ikke knus urtene før/under el. etter tørking - da mister de smak.
Når de er helt tørre - legg dem på ett tett glass, og sett dem mørkt.
(Hvis de ikke er helt tørre, vil de mugne)
Knus dem når du skal bruke dem.






Og så sitter jeg til slutt igjen med blomsterstilkene.....
Her skal ingenting gå til spille, så de skal i "hakkemaskinen" og tørkes slik som blomsten.







Neste år blir ramsløkplukking,
for dette er en urt som faller helt i min smak.
Ramsløken må plukkes før St.Hans. 
Røttene kan også brukes, og de kan høstes på høsten.

Ramsløk kan kalles en medisinsk plante, og er god for mange typer helseplager.
Det kan du lese om HER




2 kommentarer:

  1. Så artig Inger - har for første gang plukket inn og blant annet fryst Ramsløk jeg også i år - drog til og med opp en rot jeg har plantet i urtehagen som jeg håper vil slå seg til her :)
    Herlig med Ramsløk bare lukten nytes her!Har bare laget olje enda,men planen er å lage pesto til dressinger etc :)
    Gøy å bruke det vi har i naturen )))
    Her på øya vokser det vilt :)
    Toveklem .)

    SvarSlett
  2. Smart å bruke bastmatte :) 10 kr pr blomst- det var da veldig. Ja da sitter du på en gullgruve der- business :)
    Herlig å bruke det som vokser rundt oss.

    Gode sommer klemmer fra Monica

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å kommentere innlegget :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...